Ukryte koszty wody butelkowanej w biurze – nie tylko cena na fakturze
Z perspektywy pracodawcy woda dla pracowników jest kosztem, którego wartość wyceniana jest na podstawie zapisów na fakturze. Tymczasem zamówienie wody butelkowanej do biura, może generować znacznie większe koszty, niż pozornie mogłoby się wydawać, przy czym nie zawsze mają one wymierną, kwotową wartość.
Spadek jakości wody
Analizując koszty wody butelkowanej w firmie, nie da się pominąć faktu, że jej zakup może negatywnie wpłynąć na zdrowie pracowników. Jak to możliwe? Z perspektywy pracodawcy trudno ocenić, jak dużą liczbę butelek należy zamówić. Często dostawy są zbyt duże, w związku z czym woda pozostaje „na składzie” przez dłuższy czas. W praktyce oznacza to, że traci ona swoje pierwotne właściwości. W wielu zakładach pracy umieszcza się ją w magazynach, które – zwłaszcza w okresie letnim – nie zapewniają pełnej ochrony przed ciepłem i światłem słonecznym.
Filtrujące automaty do wody, to doskonała alternatywa dla wody butelkowanej, gdyż są one podłączone bezpośrednio do zasilającej je instalacji. Dzięki temu, na bieżąco zachodzi filtracja wody w miejscu pracy, a pracownicy mają zawsze dostęp do świeżych napojów.
Logistyka i jej ukryte koszty
Wybierając wodę butelkowaną, przedsiębiorca musi liczyć się z koniecznością jej ciągłych dostaw. Te z kolei generują wydatki, z którymi firma musi się liczyć. W końcu ukryte koszty dostaw wody butelkowanej finansują koszty paliwa, wynagrodzenie kierowcy oraz zużycie części pojazdu. Co gorsza, sama dostawa jest nieekologiczna, gdyż powoduje emisję spalin do atmosfery.
Dystrybutory filtrujące wodę to tania, ale też ekologiczna alternatywa dla wody butelkowanej. Dzięki nim firma nie musi ponosić zbędnych kosztów dostaw. Brak butelek to także zmniejszenie śladu węglowego w biurze i poza nim, gdyż ogranicza się liczbę dostaw i koszty utylizacji.
Magazynowanie wody butelkowanej
Woda butelkowana zajmuje mnóstwo wolnej przestrzeni. Wybierając dystrybutory do wody, możemy efektywnie wykorzystać miejsce dostępne w magazynie, składując w nim:
- materiały i artykuły biurowe,
- narzędzia,
- artykuły przeznaczone do sprzedaży,
- materiały i surowce niezbędne do zachowania procesu produkcyjnego.
Bezpieczeństwo pracowników
Przenoszenie wody przez pracowników do magazynu może stanowić potencjalne niebezpieczeństwo dla osób, które się tym zajmują. Poza tym przetransportowanie kilkudziesięciu litrów wody jest po prostu męczące i może doprowadzić do ograniczenia możliwości pracowników w zakresie wypełniania standardowych obowiązków.
Nie można również zapominać, że oddelegowanie pracowników do innych zadań (w tym do transportu wody), wiąże się też ze spadkiem ich efektywności. Czas poświęcony na przenoszenie butelek można wykorzystać lepiej, realizując podstawowe zadania firmy.
Czy warto zrezygnować z wody butelkowanej w biurze? Z punktu widzenia pracownika, zastąpienie jej dystrybutorem, jest wyrazem dbania o komfort osób pracujących w firmie. Inwestycja w urządzenie filtrujące będzie również pozytywnie odbierana przez inne osoby, które odwiedzają biuro: klientów i kontrahentów. Nie dziwi zatem fakt, że o ile wybór wody butelkowanej może generować pewne koszty, o tyle zakup dystrybutora jest z punktu widzenia przedsiębiorstwa inwestycją, która może wpłynąć na wzrost zysków.
Reasumując, aby wygenerować realne oszczędności na wodzie w biurze, nie trzeba wybierać drastycznych rozwiązań. Wystarczy, że postawimy na dystrybutor filtrujący wodę, który ogranicza zużycie przestrzeni, nie wpływają na pracę i efektywność zespołu i jednocześnie minimalizują ślad węglowy. Same plusy!