Jak poprawić wizerunek pracodawcy (employer branding)?
Employer branding to działania firmy, których celem jest budowa atrakcyjnego wizerunku pracodawcy w oczach aktualnych i przyszłych pracowników. Jak budować swą markę, aby odnieść sukces i przyciągać najlepszych?
Na czym polega employer branding?
Co to jest employer branding? Budowanie marki pracodawcy to długotrwały proces, który najczęściej odbywa się w wielu odrębnych obszarach, wśród których można wymienić następujące przykłady:
- wartość firmy, którą jest pracownik,
- kultura organizacyjna,
- sposób traktowania pracowników,
- komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna.
Właściwie zaplanowane działania wchodzące w skład employer brandingu poprawiają wizerunek pracodawcy, ograniczają rotację kadr, a także ułatwiają pozyskiwanie do swojego teamu dobrych i doświadczonych pracowników.
Przykłady działań w zakresie employer brandingu
Chcąc poprawić swój wizerunek, pracodawcy sięgają po sprawdzone i innowacyjne metody, dzięki którym łatwiej przyciągnąć najlepszych. Do rozwiązań, które są najczęściej wdrażane w nowoczesnych przedsiębiorstwach, zalicza się m.in.:
- obecność w social mediach, dzięki której można publikować materiały dotyczące misji firmy, jej osiągnięć oraz kultury organizacyjnej,
- rozwiązania wspierające komfort pracy, takie jak np. dzierżawa dystrybutora wody do biura, spełnianie wysokich standardów BHP,
- nowoczesne rozwiązania przyjazne ludziom i środowisku – w tym strefy zieleni oraz przestrzenie wypoczynku i relaksu,
- programy rozwojowe i szkoleniowe, dzięki którym pracodawca inwestuje w potencjał swoich pracowników.
Komfort pracy a employer branding
Pozytywny wizerunek pracodawcy budują przede wszystkim drobne udogodnienia, takie jak dostęp do świeżych owoców, woda dostarczana do firmy, a także narzędzia pozwalającą na szybką i sprawną komunikację w ramach zespołu i poza nim. Kluczowa jest też otwartość na nowe pomysły, które – w ramach szeroko rozumianej kultury pracy – podsuwają inni pracownicy.
Niezbędne jest też zapewnienie pracownikom odpowiedniego komfortu psychicznego. Otwartość na sugestie i problemy osób zatrudnionych w firmie jest kluczowa, dla zapewnienia optymalnych warunków współpracy i zwiększenia efektywności. W tak zarządzanej firmie nawet wymagający kierownik lub manager znajdzie zrozumienie dla nakreślonych przez siebie celów.
Reasumując, employer branding nie jest celem samym w sobie. To przede wszystkim dążenie do poprawy stosunków pomiędzy poszczególnymi pracownikami, tak aby działania te przyniosły konkretne efekty w postaci wzrostu efektywności i komfortu psychicznego.